pembuka bicara...

Hello Kitty Happy

Saturday 24 December 2011

akhirnya aku...







kanvas hidup daie ini….

Hari ini genap daie ni berada selama 1 tahun setengah di bumi nilai mengutip mutiara ilmu dibumi USIM…
Satu tempat yang tak pernah aku impikan untuk menjejaki kaki…. Bermula di Maahad muhammadi (p) p.pekan…aku memasang impian…aku mula nekad untuk menjadi seorang peguam yang berdedikasi…sehingga pmr result sejarah mampu aku target A..seiring subject BI..aku seronok..nak amik aliran sains sebagaiman kakakku..aku lupuskan…sudahnya..aku masih dibumi maahad…aku sangat terabur dalam merancang…!
Itulah aku….daie kerdil ini…
Selepas result smu diumumkan…aku antara 25 calon “best student”..pergh…ada aku kisah…tapi bangga tetap timbul jauh disudut kalbu…saat ni..ALHAMDULILLAH…=)
Spm menjelma..berada dikelas pertama bersama 25 sahabat yang hebat2x..aku antara yang terbaik…hehehe..bukan nak ujub..bermulanya taklifat yang mengunung tinggi..saat ni la aku menjadi timb exco kerohanian PENGAWAS sekolah..layakkah aku??
s/u briged bekti…reasonnya…dah 3x aku wakil sekolah peringkat negeri(Kelantan)
arghhh….spm semakin hampir….target aku matrik( akaun)…add math menyesakkan minda…math pun aku dah jauh nak carry…senang cerita..i hate numbers…!
Bendahari tanzim R sekolah..tak menekan tapi rasa tertekan…amanah tetap aku pikul…
Akhirnya…result spm diumumkan…target tak mencapai untuk bawak aku ke MATRIK…
Aku mula bermonolog sendiri…
“Kau dah kecewakan ma&abah…”aku nekad nak buat rayuan…
STAM…pilihan terakhirku…ma meniup semangat…cita2x lama  menjadi debu sepi…ok…fine!
Aku mula focus…..tapi ramai pulak sahabat seperjuangan dapat tawaran dip dan matrik disaat hati mula bangkit..arghhh sekali lagi aku down..2 sahabat baikku…FARHANANI dan SYUHADA dapat asasi UIA… tinggal bersama FARAH sahabat semenjak di sek ren lagi….
Dia meniup semangat
” mira..tahu tak kenapa ALLAH..tak benarkan kita berdua pergi…sebab ALLAH..nak kita amik stam..belajar ilmu agama..paling penting jaga sekolah…kita kan dhabitah..kalu bukan kita yang diamanahkan ini menjaga sape lagi yang nak jaga?? Ingat perancangan ALLAH cukup hebat…!”
Aku terdiam..berfikir dan berfikir….sayang kamu farah…!
Result pertengahan stam sangat teruk….!
Argghhhh..sekali lagi  aku membuatkan ma malu…aku merotan jiwaku dengan memaki hamun diri sendiri…pimpinan sekolah tapi....erkk..malu pada cikgu2x...dan senior yang selama ni memang kagum denganku...,terus memberi semangat...
Dengan semangat yang dicampak ALLAH tanpa sedar…aku mula nekad STAM KALI NI..AKU NAK JADI YANG TERBAIK….! AMIRA USAH TOLEH KEBELAKANG LAGI…..! 3 bulan lagi….
Trial stam aku bersama 9 sahabat menjadi wakil sekolah ke hotel MGU KOTA BHARU…yeah…harapan makin cerah ustazah dan ustaz memberi semangat…!
Sebulan lagi STAM….!!!
Aja2x fighting…..
STAM ku hadapi dengan tenang….berkat doa ma&abah…
Sahabat2x….
pertolongan allah paling utama...
Result STAM….keluar dan aku…menerima ucapan..”tahniah amira…” us ikbal tersenyum memandangku……
Akhirnya….aku hampir menanggis…
2 minggu lepas tu..sewaktu program tarbiyyah sekolah…aku dan sahabat yang menjadi fasi program dalam debar menanti result UPU…
Aku nak jadi guru..cita2x terbaru….
Salah seorang sahabat mula check result melalui sms..alhamdulillah ketujuh2x sahabatku Berjaya menjejaki kaki ke usim…usim???…pergh…aku orang kedua terakhir yang check result…QI05…KOD PENGAJIAN KU….
Senior ku…kak syahirah sopi…!
“Oohh..cos quran sunnah…”haaa…..aku terkedu pilihan ke 4 ku…aku nak gi um….
Hujung minggu berikutnya..aku bersama 5 sahabat Berjaya mengikuti ujian medsi(um)seronok…tak nak gi usim…!
2 minggu berikutnya ujian temuduga…arghh..frust aku kena terima hakikat…cita-cita sebagai guru akan jadi sebagai debu lagi…..AKU NEKAD….
Setelah pelbagai ujian dan mehnah ku hadapi…03/07/2010…aku menjejakkan kaki ke BUMI USIM…!dan kini…… Bergelar lah aku mahasiswi USIM.

4 comments:

  1. ehhh. nmpak gmbar kak mai laaa.. hehehe
    mira, kalo x g usim t x jmpe kte..hehehe

    ReplyDelete
  2. mira....rindu!!!!!

    ReplyDelete
  3. rindu kamu semua....niknw..cayang kamu...!

    ReplyDelete
  4. rasa penting diri jugak dulu...tinggal kawan2 tanpa taujuhat...sedih pun ada...tinggalkan kawan2 tak tanya khabar lepas tu...
    maaf kalau ada salah silap...

    ReplyDelete