pembuka bicara...

Hello Kitty Happy

Thursday 12 January 2012

tahun baru..siri 2


…emmm…..

Sedar tak sedar lagi…hampir 2 minggu aku didalam fatrah final exam..arghhh..rata2x student degree berkepit dengan buku..yee..semangat belajar demi mencapai dekan !! hadaf utama menuntut ilmu dibumi kampus itulah jawapan yang sering aku dengar dari kalangan sahabat2x ku…

Tapi sejauh mana kefahaman mereka dan mungkin aku sendiri mengenai falsafah ILMU itu sendiri…

Kalaulah benar2x kita memahami cahaya ilmu sangat bernilai umpama mutiara mesti kalian akan menghabiskan masa hanya untuk menuntut ilmu…!
Yee..jom selak lembaran ulama2x agama dahulu..menuntut dan mencintai ilmu..sehingga meninggal dalam keadaan  sedang menuntut ilmu..sedang mendengar kuliah ilmu, dan paling hebat RAK BUKU…menimpanya…! Hebatnya cinta mereka dalam menuntut ilmuMU
 ya allah…

aku pulak nak konklusikan ilmu ni…

“apa yang kita praktikal diluar kuliah dan kampus..that’s ILMU..!”

Inilah prinsip ilmu bagi aku..

Ya Allah…berilah aku kekuatan menuntut ilmuMU sebagai hujah aku bekalan aku menghadapi hari mendatang…
Emm..aku menerima satu mesej dari sahabatku dikampus UITM baru-baru ni…mesejnya berbunyi..

“salam ingatan…
Slmat menghadapi final exam =)
Mohon sahabat2x doakan saya supaya cepat sembuh..
4 hari doh high fever tak surut2x…huhu..
Hari rabu ni ada exam (11 jan 2012)
Maaf menganggu masa study kalian..=)”

Aku yang ralit melakar nota pada waktu tu tersentak dek mesejnya. Kata taujihat ku balas moga2x menjadi “sedikit” peransang semangat agar dia lebih BERSEMANGAT…!
Antaranya..

“ya allah ambillah sedikit semangat yang ada pada diriku dan campakkanlah kedalam tubuh shabatku…”

Ya allah sahabtku diuji saat begini..aku yakin didalam fatrah exam..baik tenaga jasmani dan rohani semuanya memerlukan antara satu sama lain..emm…begitu juga aku..
tapi…
Keesokan harinya mesej darinya berbunyi…

“ alhamduliilah exam tadi masuk apa yang saya baca je..kalau nak kira memang tak logic coz cikit sangat yang saya baca…”

Aku tersenyum dengan mesej tu..kuasa ALLAH..”kun fayyakun..”
Alhamduliilah Allah permudahkan urusannya..
Aku bermonolog sendiri 

“ bila hati kita benar2x ikhlas ingin menuntut ilmu..sesukar mana pun kita dijuji,,carilah hikmat dipenghujungnya…pasti kita akan tersenyum ..=)  “

Terima kasih ya ALLAH..

Emmm..tinggal 2 paper lagi harap2x nya..aku dipermudahkan menghadap baki paper final sem  3 ni..! kekalkan pointer yang lepas atau lebih lagi….!
 bittaufiq wannajah..mudah-mudahan…aamin….

No comments:

Post a Comment