pembuka bicara...

Hello Kitty Happy

Monday 21 April 2014

“every soul shall have a taste of death”

“every soul shall have a taste of death”

Salam sayang kerna ILLAHI..
Hari ni 21 o4 2014 ingin sekali entri ini diisi dengan post mengenai sesuatu yang pasti..
KEMATIAN!
Ya! Sesuatu yang akan dirasai..
Ya! Sesuatu yang akan semua hadapi..
Sesuatu yang menakutkan atau menyeronokkan..

Allah taala berfirman:

"Setiap yang bernyawa pasti merasai mati, kemudian hanya kepada Kami kamu dikembalikan."

[Al-Ankabut ayat 57]

Ayat ini menceritakan ringkas. WAJIB semua akan merasai mati..
Persoalannya bukan bila?
Tapi apakah bekalan kita menghadapinya..
Ye! Persediaan..

Sahabatku sekalian,
MATI  tidak mengenal usia..
MATI tidak mengenal pangkat..
MATI tidak mengenal jawatan..
Bila SAMPAI SAATNYA..
Bila SAMPAI DETIKNYA..
Semua akan merasai “detik cemas” itu..
Semua akan merasai “debaran hati “ ketika itu..

Ayuh! Sahabatku sekalian..
Banyakkan muhasabah..
Hitunglah..
Hisablah dirimu…
Agar kelak kau ada BEKALAN disaat AJAL MENDATANG..
Agar kau ada JAWAPAN kepada semua PERSOALAN..
Saat itu IMAN..
Saat itu AMALAN..
Menjadi peneman kegelapan..
Atau!
Menjadi taman penuh gemilang..

Detik itu..
Rehatlah..
Kerehatan yang abadi!
 Tapi..!
Andai didunia engkau terlalu penuh KESERONOKAN..
Jangan menyesal saat mungkar dan nakir datang dengan tujuan..

HADAPILAH SEMUA PERSOALAN dengan KETENANGAN..
Atau MENCEMASKAN..
Ku berpesan..

Bukan bererti aku telah sempurna..
Bukan beerti aku telah hebat..!

Cuma..
Aku menanti dengan SEDIA..
Aku menanti dengan redha..

Saat itu tiba..
Aku mohon pada-MU ya Rabb..
Moga dengan ibubapa ku.. aku telah sempurnakan semampunya..
Moga dengan perjuangan ku.. aku telah berkorban seadanya..
Moga dengan sahabatku .. aku telah itsar seikhlasnya..
Maafkan segalanya..
Halalkan semuanya..

~mengharapkan kerehatan abadi dengan jihad penulisan ini,agar menyentik ruang hati pembaca entri~

Bintu Ibrahim
210414





~Rabbana takhtim alaina bi HUSNIL KHOTIMAH wa la takhtim alaina bi SU’IL KHOTIMAH ~


No comments:

Post a Comment